طراحی الگوی سبک دلبستگی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان هنرستان های تربیت بدنی استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22034/ntes.2024.419096.1005

چکیده

هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی سبک دلبستگی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان هنرستان های تربیت بدنی استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان هنرستان های تربیت بدنی استان البرز تشکیل می دادند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه در مجموع برابر با 462 نفر برآورد شد که به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک های دلبستگی ساخته اسکریما (2020) و سازگاری اجتماعی ساخته موندت و همکاران (2002) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی و مؤلفه های ایمن، اجتنابی و دوسوگرا با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین سبک های اجتنابی و دوسوگرا واجد شرایط پیش بینی سازگاری اجتماعی می باشند. از سویی نتایج تحلیل مسیر الگوی ساختاری نشان داد سبک دلبستگی تأثیر مثبت و معناداری بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان (9/14=T-Value، 83/0=β) دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Devising the Pattern of Attachment Style and Social Compatibility of the Students in Alborz Physical Education Vocational Schools

نویسنده [English]

  • Hossein Poorsoltani Zarandi
چکیده [English]

The purpose of this study was to devise the pattern of attachment style and
social adjustment of students in Alborz province Physical Education
Vocational schools. The research method was correlation-descriptive which
was performed as a field study. The population of the study consisted of the
students in Alborz province Physical Education Vocational schools. Using
Cochran formula, the samples of the study were estimated to be 462 people
that were selected by random sampling. In order to collect the data, attachment
inventory (by Scrima, 2020) and social adjustment questionnaire (by Monet
al., 2002) were used. In order to analyze the data, the descriptive indexes and
statistical tests of kolmogorov - Smirnov, Pearson correlation coefficient,
regression analysis, and path analysis in SPSS and Lisrel software were used.
The results showed that there is a positive and significant relationship between
attachment style, secure, avoidant, ambivalent components and social
adjustment. Also, avoidant and ambivalent styles are eligible for social
adjustment. On the other hand, the results of path analysis showed that
attachment style has a positive and significant effect on students' social
adjustment ( t - value = 0.83 ) .

کلیدواژه‌ها [English]

  • attachment
  • adaptation
  • student
  • athlete
  • conservatory
دوره 1، شماره 1
بهمن 1402
صفحه 59-72
  • تاریخ دریافت: 10 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 آبان 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1402
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1402