نقش اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت بدنی در بهره‌وری معلمان آموزش و پرورش شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

10.22034/ntes.2024.394790.1001

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت بدنی در بهره وری معلمان آموزش و پرورش شهر شیراز انجام یافته است. روش پژوهش علی مقایسه ای می‌باشد.جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد در سال 1400 است که تعداد آنها 2400 نفر(1300 زن و 1270مرد ) بود . نمونه پژوهش به تعداد 290 نفر(77 زن و 213 مرد) با روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بهره وری جاهد(1385) و مقیاس فعالیت ورزشی(بدنی) مارکوس و همکاران(1992) بود. بعد از تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و چند متغیری نتایج نشان داد: اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت بدنی مستمر بر بهبود بهره وری معلمان تأثیر دارد، به طوری که اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت بدنی 21 درصد از توان، 11 درصد انگیزش و 13 درصد مشارکت معلمان آموزش و پرورش شهر شیراز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"The Role of Leisure Time Based on Physical Activity in the Productivity of Teachers in Shiraz's Education System

نویسندگان [English]

  • Maziar Hatami
  • Afsaneh Rohany
چکیده [English]

This research aimed to investigate the role of physical activity-based leisure time in the productivity of teachers in the education and training department in Shiraz city. The research methodology employed was comparative. The statistical population included all male and female teachers in the year 2021, totaling 2400 individuals (1300 females and 1270 males). The research sample, consisting of 290 individuals (77 females and 213 males), was selected using stratified random sampling based on Kerjsey and Morgan tables. The data were collected through Jahed's Productivity Questionnaire (2006) and the Marcus et al. Physical Activity Scale (1992). After analyzing the data using one-way and multivariate analysis of variance, the results demonstrated that leisure time based on physical activity has a significant impact on the improvement of teachers' productivity. Specifically, physical activity during leisure time influences 21% of their abilities, 11% of their motivation, and 13% of their participation in education and training in Shiraz.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leisure time
  • physical activity
  • teachers'
  • productivity
  • education and training
دوره 1، شماره 1
بهمن 1402
صفحه 19-30
  • تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 آبان 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1402
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1402