بررسی نقش اعتمادبه‌نفس در موفقیت ورزشی دانش آموزان شرکت‌کننده در فعالیت‌های اوقات فراغتی رشته‌ی والیبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار روانشناسی ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا ع، مشهد، ایران.

2 دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/ntes.2024.189436

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی نقش اعتمادبه‌نفس در موفقیت ورزشی دانش آموزان شرکت‌کننده در فعالیت‌های اوقات فراغتی رشته‌ی والیبال بود. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از حیث نوع جز مطالعات توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری بوده که اطلاعات آن به‌صورت میدانی جمع‌آوری گردید. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل دانش آموزان شرکت‌کننده در کلاس‌های اوقات فراغت رشته‌ی والیبال در شهر مشهد بود که در این راستا 200 پرسشنامه توزیع و پس از جمع‌آوری و حذف پرسشنامه‌های ناقص، 160 مورد از آن‌ها انتخاب و وارد مرحله‌ی تجزیه‌وتحلیل شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، از سه پرسشنامه‌ی استاندارد موفقیت ورزشی (موسوی و واعظ موسوی، 1394)، پرسشنامه‌ی منابع اعتمادبه‌نفس ورزشی (ویلی و همکاران، 1998) و پرسشنامه‌ی انواع اعتمادبه‌نفس ورزشی (ویلی و نایت، 2002) استفاده شد. با توجه به نتایج مشخص گردید که بین منابع اعتمادبه‌نفس ورزشی و مؤلفه‌های آن و انواع اعتمادبه‌نفس ورزشی و مؤلفه‌های آن با موفقیت ورزشی رابطه‌ی معناداری برقرار بوده (05/0>P) و مؤلفه‌های این دو متغیر پیش‌بینی کننده‌ی تغییرات موفقیت ورزشی هستند. در نهایت، مدل معادلات ساختاری رابطه‌ی بین منابع و انواع اعتمادبه‌نفس ورزشی و موفقیت ورزشی از برازش مناسبی برخوردار بود. بنابراین، می‌توان بیان داشت که وجود میزان مناسبی از منابع و انواع اعتمادبه‌نفس ورزشی، می‌تواند موجب موفقیت ورزشی دانش آموزان شرکت‌کننده در کلاس‌های اوقات فراغتی رشته‌ی والیبال و به‌طور کلی در ورزش گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Self-confidence on the Sports Success of Students Participating in Volleyball Leisure Activities

نویسندگان [English]

  • Reza Aminzadeh 1
  • Bahador Azizi 2
  • Mohammad Khazaei 3
1 Department of Sports Sciences, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
2 Ph.D. in Sport Management, Department of Sport Management and Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Sports Psychology Group, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of self-confidence on the sports success of students participating in volleyball leisure activities. The present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational based on structural equation modeling in terms of type, the information of which was collected by questionnaires. The statistical population of the research included students participating in volleyball classes in the city of Mashhad. In this regard, 200 questionnaires were distributed and after collecting and removing the incomplete questionnaires, 160 of them were selected and entered the analysis stage. In order to collect data in this study, three standard questionnaires of sports success (Mousavi and Vaez Mousavi, 2015), sources of sport-confidence (Vealey et al., 1998) and various types of sport-confidence (Vealey and Knight, 2002) were used. The results showed that there is a significant relationship between sources of sport-confidence and its components and the various types of sport-confidence and its components with sports success and the components of these two variables predict changes in sports success. Finally, the structural equation model had a good fit between the resources and types of sports self-confidence and sports success. Therefore, it can be said that having an appropriate amount of sources and types of sport-confidence, can lead to sports success for students participating in leisure classes in volleyball and generally in sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leisure time
  • Sources of sport-confidence
  • Sports success
  • Students
  • Various types of sport-confidence
دوره 1، شماره 1
بهمن 1402
صفحه 1-18
  • تاریخ دریافت: 10 آذر 1400
  • تاریخ بازنگری: 02 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 آبان 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1402
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1402