راهبردهای قیمت گذاری مراکز ارائه کننده خدمات ورزشی (استخرها، باشگاه های ورزشی، مراکز ماساژ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

10.22034/ntes.2024.421007.1006

چکیده

تحقیق حاضر با هدف راهبردهای قیمت گذاری مراکز ارائه کننده خدمات ورزشی (استخرها، باشگاه های ورزشی، مراکز ماساژ) انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی بوده و به روش آمیخته ترکیبی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران کسب و کارهای ورزشی، اساتید بازاریابی ورزشی و متخصصین و مدیران بازاریابی ورزشی بود که به روش گلوله برفی تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت مصاحبه با 30 نفر انجام شد. ابزار تحقیق شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات فرایند گرندد تئوری مورد استفاده قرار گرفت و گویه های تحقیق شناسایی گردید و از طریق سه فاز کدگزاری باز، کدگزاری مقوله ای و کد گزاری محوری مصاحبه های تحقیق شناسایی و تحلیل گردیدند. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار کیو مکس دیتا استفاده گردید. یافته ها نشان داد که ابعاد نهایی قیمت گذاری خدمات ورزشی در بخش استخرها و سالن های ماساژ دارای شش بعد شامل محیط اقتصادی، قوانین، محیط بازار، رقبا، ارزش کالا و هزینه می باشد. می توان نتیجه گرفت در قیمت گذاری برای خدمات ورزشی باید عوامل متعددی را در نظر گرفت که خدمات در چه محیطی و برای چه مشتریانی ارائه می شود و توان پرداخت مشتریان نسبت به کیفیت خدمات چگونه است و در کنار قابل رقابت بودن با رقبا، همسو با قوانین باشد و قیمت منطقی بر اساس ارزش خدمات و منطبق بر قانون در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pricing strategies of sports service centers (swimming pools, sports clubs, massage centers)

نویسنده [English]

  • Seyedeh Shirin Derakhshandeh Ghahfarokhi
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of pricing strategies of sports
service centers (swimming pools, sports clubs, Massage centers). This
research is an exploratory research and was conducted by combined method.
The statistical population of the study included sports business managers,
sports marketing professors and experts and sports marketing managers who
were examined by the method of snowball to saturation and finally
interviewed 30 people. The research tool includes a semi-structured interview
and was used to analyze the information of the grounded theory process and
the research items were identified and identified and analyzed through three
phases of open coding, categorical coding and axial coding of research
interviews. . Q-Max Data software was used to analyze the data. The findings
showed that the final dimensions of sports services pricing in swimming pools
and massage parlors have six dimensions including economic environment,
rules, market environment, competitors, product value and cost. It can be
concluded that in pricing for sports services, several factors should be
considered in what environment and services are provided to customers and
how customers are able to pay for the quality of services and in addition to
being competitive with competitors, in line with The rules are reasonable and
the price is based on the value of the service and in accordance with the law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pricing
  • sports services
  • sports clubs
دوره 1، شماره 1
بهمن 1402
صفحه 73-91
  • تاریخ دریافت: 24 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 21 آبان 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1402
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1402