تاثیر رابطه فعالیت‌های بدنی با عزت نفس و نشاط اجتماعی دبیران زن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم ، قم ، ایران

10.22034/ntes.2024.398150.1002

چکیده

فعالیت‌بدنی از مولفه‌های موثر بر ابعاد مختلف زندگی است. هدف تحقیق حاضر، مدل‌یابی رابطه فعالیت‌های بدنی با عزت نفس و نشاط اجتماعی دانش آموزان دختر بود. نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری آن را کلیه دبیران زن شهر آبدانان در سال 1399-1398 و تعداد نمونه 224 نفر از دبیران بودند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به صورت چندمرحله‌ای تصادفی استفاده شد و از هر منطقه از شهر آبدانان، 7 مدرسه (مجموعا 28 مدرسه)، و از هر مدرسه 8 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و داده‌های نمونه از آنها استخراج گردید. ابزار اندازه‌گیری پژوهش، پرسشنامه‌ فعالیت‌بدنی بک (1982)، پرسشنامه‌ عزت‌نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه‌ شادکامی آکسفورد بود و داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 وAMOS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیت بدنی کاری، ورزشی و اوقات فراغت با عزت‌نفس و نشاط اجتماعی دبیران زن رابطه معنی‌داری دارند. همچنین تجزیه و تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که عزت نفس در ارتباط بین فعالیت بدنی و نشاط دبیران زن نقش میانجی دارد. بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد می گردد برای داشتن عزت‌نفس و نشاط اجتماعی دبیران زن، انواع فعالیت بدنی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the relationship between physical activities and self-esteem and social vitality of female teachers

نویسندگان [English]

  • Tahereh Nedaei
  • Hossein Alimohamadi
  • Javad Adabi Firoozjah
  • Fatemeh Asgari
چکیده [English]

Physical activity is one of the components affecting different aspects of life.The purpose of this research was to model the relationship between physical activities and self-esteem and social vitality of female students. The type of descriptive-analytical research and its statistical population were all female teachers in Abdanan city in 2018-2019 and the sample number was 224 teachers. In this research, multi-stage random sampling method was used and 7 schools (28 schools in total) and 8 people from each school were randomly selected from each district of Abdanan city and sample data was extracted from them. The measuring tools of the research were Beck's Physical Activity Questionnaire (1982), Cooper Smith's Self-Esteem Questionnaire, and Oxford Happiness Questionnaire, and the research data were analyzed using descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient, and structural equation models using SPSS-22 and AMOS-20 software. Analysis was done. The results of this study showed that work, sports and leisure time physical activity have a significant relationship with self-esteem and social vitality of female teachers. Also, the structural equation model analysis showed that self-esteem plays a mediating role in the relationship between physical activity and vitality of female teachers. Based on the results of this study, it is suggested that different types of physical activity should be considered for the self-esteem and social vitality of female teachers.

Key words: sports, women, healthy lifestyle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports
  • women
  • healthy lifestyle
دوره 1، شماره 1
بهمن 1402
صفحه 31-46
  • تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 آبان 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1402
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1402